Tilgængelighed har stor betydning for blinde

Det er ikke svært at forestille sig, at det må være en udfordring at færdes på internettet, hvis man er blind eller har andre synshandicap. Ikke desto mindre findes der mange websteder, som ikke imødekommer denne udfordring på selv de mest basale områder. På J.Boye-konferencen fik tilhørende syn for tilgængelighed så at sige.

Helene Nørgaard Bech fortæller, hvorfor det er vigtigt at bekymre sig om webtilgængelighed
Helene Nørgaard Bech fortæller, hvorfor det er vigtigt at bekymre sig om webtilgængelighed (foto: Torben Heikel Vinther)

Google er også blind

Helene Nørgaard Bech fra Siteimprove og Daniel Gartmann fra IBOS var værter for sessionen “Why accessibility matters when you’re blind” på J. Boye-konferencen i Aarhus. Helene gav et overordnet indblik i, hvad tilgængelighed er og hvorfor det er vigtigt, mens Daniel (som selv er blind) viste på storskærm, hvordan det er at være blind og benytte en skærmoplæser. Sidstnævnte skulle vise sig, at være en meget øjneåbnende (beklager udtrykket) oplevelse for os almindeligt seende, og det gav bestemt stof til eftertanke.

Helene lagde ud med at få et par facts på bordet:

  • Op til 20% af internetbrugerne oplever tilgængelighedsproblemer.
  • 750 mio folk i hele verden har et handicap.
  • Mellem 3% og 6% af befolkningen lider af ordblindhed.
  • 4½% af befolkningen er farveblinde.

Der kan helt sikkert findes mange flere tal for, hvor omfattende mængden af internetbrugere, der har tilgængelighedsudfordringer af den en eller anden slags. Men ovenstående tal burde med al tydelighed understrege, at der er tale om en anseelig mængde. Hvis vi antager, at de fleste gerne vil have så mange besøgende på deres website, så er det vigtigt at tage disse 20% meget seriøst. Ikke nok med at du øger antallet af brugere på dit website. Du øger også din søgemaskineoptimering (SEO) og forbedrer brugervenligheden. Eller som Helene kontant udtalte det:

Google is also blind!
– Helene Nørgaard Bech

Derfor er det også en rigtig god investering at bruge ressourcer på at højne webtilgængeligheden.

Hvad er webtilgængelighed?

Tilgængelig er nært beslægtet med user experience (UX) og brugervenlighed og bliver oftest opfattet som en teknisk disciplin. Det handler derfor ofte om, hvordan forskellige tekniske hjælpemidler er i stand til at snakke sammen med et website, for at brugeren med tilgængelighedsproblemer kan anvende websitet. For at det skal kunne lade sig gøre, er man nødt til at følge en række standarder inden for webtilgængelighed. Tilgængelighed er dog ikke udelukkende et spørgsmål om teknologi. Det handler i høj grad også om kommunikation.

De standarder der ligger til grund for tilgængelighedsarbejdet er defineret i en undergruppe til W3C, som hedder WAI. WAI har udviklet en række vejledninger for, hvordan man skal opbygge et website, så det lever op til tilgængelighedskravene. Den aktuelle vejledning hedder WCAG 2.0 (Web Content Accessibility Guidelines), og indeholder en række kriterier som skal overholdes. Kriterierne er endvidere inddelt i tre niveauer: A, AA og AAA. AA er standardkrav for offentlige organisationer i mange lande, herunder Danmark.

Tilgængelighed er en kompleks opgave med mange roller

Arbejdet med webtilgængelighed kan være en meget uoverskuelig opgave, som involverer mange forskellige roller i et webudviklingsprojekt. Både webmanager, webdesigner, webudvikler og webredaktør skal have fokus på tilgængelighed for at det skal have en ordentlig effekt. Men det er vigtigt at huske på, at arbejdet med webtilgængelighed er en fortløbende proces og ikke kun en teknisk kodeopgave under udviklingen af et website.

Man kan med fordel arbejde med en tilgængelighedskoordinator som inddrages hver gang, der skal træffes nye beslutninger for websitet. Helt overordnet bør man i et hvert webprojekt definere det niveau for tilgængelighed, som man ønsker at være på – og samtidig afsætte de ressourcer og kompetencer som det kræver.

Tilgængelighed Top 5

Siteimprove har defineret en top 5 for tilgængelighed, som du med fordel kan følge, hvis du skal hurtigt i gang med webtilgængelighedsarbejdet:

  1. Tekst til alle
    • Teksten på websitet skal kunne markeres og læses højt. Man kan fx prøve at slå CSS fra og se, om al tekst stadig kan vises og læses af en skærmoplæser.
    • Undgå tekst som billede eller sørg i det mindste for at der er et tekstalternativ.
    • Tilføj alt-tekster til billeder.
  2. Alsidighed
    • Alle funktioner på websitet skal kunne bruges både med og uden mus .
    • Brugerne kan tilpasses farver og skrifttyper ift. specielle behov.
  3. Associering
    • Elementer der er logisk forbundet skal også være visuelt forbundet (også i den bagvedliggende kode).
    • Giv ikke instruktioner kun basseret på placering på skærmen (fx “se boksen til højre”).
    • Lav tekstlinks der kan læses ud af kontekst (undgå fx “Læs mere”).
  4. Farver til alle
    • Skab kontrast mellem baggrundsfarve og tekstfarve.
    • Giv ikke instruktioner kun basseret på farve (fx “se den blå faktaboks”).
  5. Konsistens
    • Hav et konsistent design gennem hele websitet.
    • Følg kendte konventioner.
    • Følg det standardformat du publicerer i (fx HTML5-syntaks).

Live-præsention af skærmlæser

Efter Helenes introduktion af tilgængelighed gav Daniel Gartmann en live-præsentation af, hvordan det ser ud (!) og lyder, når man besøger et website med en skærmlæser. Daniel bruger programmet Jaws, men der findes også andre gode alternativer til både Windows, Mac og Android. Daniel forsøgte at planlægge en rejse via Transport for London, og booke et fly via SAS, og det var bestemt ikke uden problemer. På Transport for London virkede autoforslag ved søgning ok, men så snart Daniel forsøgte at ændre tidspunkt gav det problemer og han måtte opgive. SAS havde også problemer med valg af tider, som i nogle tilfælde endda var sat som “read only”. Også det forehavende måtte opgives!

Du kan se et uddrag af Daniel Gartmanns præsentation af en skærmlæser. Jeg beklager den meget ringe lydkvalitet, men du kan formentlig få en lille fornemmelse af, hvordan en blind oplever et website.

Alt i alt var Helene og Daniels præsentation meget overbevisende, og det satte nogle fundamentale ting omkring tilgængelighed og brugervenlighed i perspektiv. Det virker utrolig stærkt, når man oplever et tilsyneladende velfungerende website gennem en skærmoplæser. Det er i hvert fald noget, som mange websideejere bør afprøve på deres eget website. I den forbindelse kom Daniel med en lille advarsel: pas på med at teste et website selv med en skærmlæser! Få i stedet en blind eller en anden person, der kender skærmlæserprogrammet i forvejen, til at teste det for dig. Det giver et meget mere realistisk billede af tilgængeligheden.

Du kan se Helenes slides fra præsentationen her:

Gratis e-bog og nye EU-regler

Hent den gratis e-bog "The Must-Have Accessibility Handbook"Hvis du vil læse mere om tilgængelighed, så kan jeg varmt anbefale, at du henter den gratis e-bog “The Must-Have Accessibility Handbook“,  som Helene Nørgaard Bech har skrevet for Siteimprove. E-bogen indeholder en generel del om tilgængelighed med uddybning af de forskellige tekniske elementer man skal være opmærksom på. I sidste halvdel af bogen sættes der fokus på Siteimproves eget tilgængelighedsværktøj “Siteimprove Accessibility”. Med den e-bog i hånden er du godt rustet til et overholde de gældende standarder inden for tilgængelighed.

Til slut fortalte Helene kort om, at EU er ved at vedtage en ny tilgængelighedslov, som kommer til at omfatte både offentlige og private hjemmesider. Læs mere om den kommende EU-lov om tilgængelighed.

Kategori:

Torben Heikel Vinther

Jeg ejer webbureauet Webfronten, hvor jeg udvikler websites, tilbyder vedligeholdelsesaftaler og deler ud af min viden og erfaring om WordPress.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til toppen