Forside / Blog / Lav automatisk backup af WordPress med BackWPup

Lav automatisk backup af WordPress med BackWPup

Selvom WordPress i udgangspunktet er sikkert og solidt opbygget, så kan det ikke undgås at der sker tekniske fejl eller at dit website bliver udsat for hackerangreb. Derfor er der mange gode grunde til at du bør sikre din WordPress-installation med en regelmæssig backup af hele systemet. Jeg anbefaler at du bruger det gratis plugin BackWPup til denne vigtige opgave.

[Update: Læs også min vejledning til UpdraftPlus, som er et andet godt og gratis backupplugin]

Hvorfor skal du bruge BackWPup?

Der findes et hav af forskellige backupplugins til WordPress lige fra de helt simple og gratis til de avancerede og hundedyre. For den almindelige bruger vil BackWPup være en rigtig fornuftig backupløsning, fordi den er tilpas avanceret samtidig med at den er gratis.

BackWPup kan indstilles til at foretage automatisk backup efter en tidsplan, du selv definerer fx én gang om ugen. Du kan vælge at lave en fuldstændig backup af samtlige filer og databasen eller blot en simpel backup af de vigtigste elementer. BackWPup kan desuden inkludere en udgave af den indbyggede WordPress XML eksportfil, og så tilbyder den ikke mindst at gemme din backup i skyen i forskellige cloudbasserede løsninger.

Sådan indstiller du BackWPup

For at komme i gang med at lave automatisk backup af WordPress skal du installere og aktivere BackWPup. Når du har aktiveret pluginnet, skal du gå til det selvstændige menupunkt “BackWPup”, som blev oprettet under installationen. Her vælger du undermenupunktet “Add New Job” for at sætte dit første backupjob op. Jeg vil i denne artikel komme med mine anbefalinger til en standardopsætning af en ugentlig fuld backup. Der er mange måder at gøre det på og lige så mange holdninger til, hvad der er den bedste måde. Men følger du denne opskrift, går du ikke helt galt i byen, og du kan let justere den så den passer bedre til dit behov for enten mere eller mindre backup.

Du får vist 5 faneblade “General”, “Schedule”, “DB Backup”, “Files” og “Plugins”. Vi tager det hele fra en ende af, så du skal starte med at klikke på “General”, som giver dig nedenstående skærmbillede:

backwpup-001

Start med at navngive din backup. Jeg har her givet den ugentlige backup navnet “Weekly backup”, så jeg kan skelne den fra fx en daglig backup, hvis jeg laver sådan en. Dernæst skal du vælge hvilke grundlæggende opgaver din backup skal udføre. Her kan du vælge databasebackup, filbackup, WordPress XML eksport, pluginoversigt, samt optimering og tjek af databasetabeller. Til min ugentlige backup har jeg valgt optimering og tjek af databasetabellerne fra.

BackWPup kommer med et forslag til, hvad selve backupfilen skal hedde. Du kan lade den være eller evt. inkludere domænenavnet for at kunne adskille en fra evt. andre backupper. Du har også mulighed for at vælge hvilket komprimeringsformat du vil gemme backupfilen i. Jeg lader den stå ved det anbefalede som er Tar GZip.

Upload din backup til Dropbox

Du skal nu tage stilling til, hvor du vil gemme din backupfil. Her vil jeg klart anbefale dig at benytte muligheden af at uploade backuppen til en af de onlinetjenester i skyen, som BackWPup tilbyder (Dropbox, Amazon S3 og Sugarsync). I denne vejledning har jeg valgt den mest gængse nemlig Dropbox. Du kan læse mere om Dropbox i min artikel om 6 ting du kan bruge Dropbox til. Hvis du ikke har en Dropbox-konto endnu, så kan du benytte dette link til at oprette en gratis konto, så får du lagt 500 MB oven i de 2 GB, som du får i forvejen, og jeg får 1 GB ekstra plads på min konto.

Til sidst i dette faneblad kan du angive den mailadresse, som log- og fejlfiler skal sendes til. Afslut ved at klikke på “Save changes”. Fortsæt derefter til fanebladet “Schedule”:

backwpup-002

Hvor ofte skal din backup køre?

Under “Schedule” skal du vælge, om du manuelt vil starte din ugentlige backup. Det vil du formodentlig ikke, for så ryger lidt af det smarte ved en automatisk backupløsning.

For almindelige hjemmesider med et normalt antal jævnlige besøg vil det være ok at benytte WordPress egen cronløsning som angivet i eksemplet, men du skal være opmærksom på at dette ikke er en “ægte” cronløsning. Den bliver nemlig kun udløst, hvis der er et besøg på hjemmesiden på det tidspunkt, hvor du har sat backuppen til at køre. Hvis dit website er helt nyt og derfor tyndt besøgt, så er der altså risiko for at din ellers nydeligt planlagte backup ikke bliver sat i gang! Hvis det er tilfældet må du ty til andre cronløsninger enten via linkløsningen eller via WP-CLI, men det vil jeg ikke komme ind på hvordan du gør her.

Til denne ugentlige backup har jeg valgt at lade den køre hver søndag klokken 03.00, men du kan helt selv bestemme hvornår det passer dig bedst. Hvis dit website ikke har så mange besøgende, kan det være at du skal sætte backuppen til at køre i dagtimer i stedet for at øge chancen for at cronløsningen opfanger den jf ovenstående problemstilling.

Klik på “Save changes” og fortsæt til fanebladet “DB Backup”.

backwpup-003

Her skal du blot angive hvilke databasetabeller du vil have taget backup af. Med mindre du har flere forskellige WordPress-websitets kørende i samme database, så skal du blot vælge alle tabeller. Giv databasedumpfilen et navn og undlad at komprimere den.

Klik på “Save changes” og fortsæt til fanebladet “Files”.

backwpup-004

Tag altid backup af uploadfolderen

Selvom det er en fuld backup du er ved at sætte op betyder det ikke nødvendigvis, at du skal vælge at lave backup af SAMTLIGE filer på webserveren. Mange af filerne består jo af selve WordPress-løsningen, som er let at genskabe ved blot at downloade den fra WordPress.org. Derfor har jeg fravalgt de filer som ikke er genereret af mig selv for ikke at ende op med en alt for stor backupfil. dog har jeg i dette eksempel valgt at tage templatefilerne med, men det er fordi at de ikke er omfattet af selve WordPress kerneløsningen (jeg har af samme grund fravalgt det medfølgende standardtema Twentythirteen).

Uploadfolderen er i mine øjne den vigtigste folder at tage backup af! Jeg vil desuden anbefale at du tager backup af thumbnails fra uploadfolderen, samt inkludere specialfilerne som angivet nederst på siden i dette faneblad.

Klik på “Save changes” og fortsæt til fanebladet “XML export”.

backwpup-005

Der er ikke så meget at sige til dette faneblad, andet end at lade indstillingerne følge standard som angivet i eksemplet. Det samme gør sig gældende for næste faneblad “Plugin”:

backwpup-006

Forbind BackWPup til Dropbox

I det sidste faneblad “To: Dropbox” (hedder noget andet, hvis du vælger et andet sted at gemme din backupfil) skal du forbinde BackWPup med din Dropbox. Som du kan se på nedenstående billede er Dropbox ikke autentificeret endnu. Det gør du ved at klikke på knappen “Reauthenticate (full Dropbox)” og IKKE knappen til venstre for den (Sandbox). Hvis du ikke har en Dropbox-konto endnu, så må du meget gerne benytte mit link for at oprette en gratis konto.

backwpup-007

Når du klikker på “Reauthenticate (full Dropbox)” åbner der et nyt vindue, hvor du skal logge på Dropbox og give tilladelse at BackWPup får adgang til alle dine filer og foldere i Dropbox. Du kan trygt klikke på “Allow”, hvorefter du kommer tilbage til forrige skærmbillede blot med den forskel at Dropbox nu er autentificeret.

backwpup-008

Du kan også angive navnet på en specifik folder, hvor backupfilen skal uploades til. I dette eksempel har jeg oprettet folderen “WP-backup”, men hvis du bruger Dropbox til at gemme backups fra flere forskellige hjemmesider, kan du med fordel angive domænespecifikke folderen også. Til sidst har du mulighed for at angive, hvor mange backupfiler du vil beholde, før der skal begynde at blive slettet nogle. Jeg har bare ladet den stå på standarden som er 15 filer.

Du har nu indstillet BackWPup til at foretage en fuld ugentlig backup til Dropbox.

Kør din første backup

Hvis du har fulgt med her til, så vil din første automatiske backup køre den førstkommende søndag kl. 03, eller hvad du evt. har ændret det til. Hvis du går ind igen på undermenupunktet BackWPup -> Jobs, så kan du se en oversigt over alle dine backupjobs. På den oversigt kan du bl.a. se, hvornår den næste backup bliver kørt, og hvornår den kørte sidst. Du kan også kopiere indstillingerne og bruge dem som udgangspunkt for et nyt backupjob, hvor du fx kun tager backup af databasen, som så til gengæld kører hver dag.

Du kan selvfølgelig også redigere i indstillingerne for det aktuelle job eller slette det helt. Endelig har du mulighed for at starte en backupkørsel med det samme. Det vil jeg gøre nu, så du kan se, hvordan en backup forløber.

backwpup-009

Når du klikker på “Run now” starter det pågældende backupjob, og du får vist en tidslinje for hvor i processen den er. Du kan til enhver tid afbryde processen ved at klikke på “Abort”, eller du kan se den aktuelle arbejdslog som bliver generet løbende ved at klikke på “Display working log”.

Hvis der opstår fejl undervejs får du det automatisk at vide, og du vil efterfølgende kunne se, hvad det drejer sig om i loggen. Afhængig af hvad fejlen er kan det blive nødvendigt at ændre på dit backupjob, men min erfaring er at det ikke altid har en betydning, hvis det vel at mærke kun er “advarsler”.

backwpup-010

Når backuppen er færdig kan du se den i din Dropbox, eller hvor du har valgt at gemme den. Det vil ligeledes fremgå af joboversigten, hvor du også kan downloade backuppen lokalt. Du kan se en oversigt over alle gemte backups i undermenupunktet BackWPup -> Backups.

Sådan udbedrer du backupfejl

Hvis der er opstået nogle alvorlige fejl under backupkørslen, kan det nogle gange skyldes den måde som BackWPup kører backuppen på. Der er mange faktorer der kan forårsage fejl. Fx kan den måde som din webserver komprimerer filen på være mere eller mindre ressourcetung, og det kan være at opsætningen af din webserver betyder at du har en maksimal loadtid for et backupscript, som er blevet overskredet.

Det er ikke sikkert du kan løse alle udfordringerne selv uden at du skal have fat i ejerne af dit webhotel, men inden du giver helt op, så prøv at kig på de generelle indstillinger i BackWPup, som du finder inde under Setting:

backwpup-011

Hvis du går hen til fanebladet “Jobs” får du vist ovenstående billede. Her kan du fx ændre zip-metode og justere på den måde serveren bliver belastet. Sidstnævnte gør du ved at vælge mellem mulighederne ud for “Reduce server load”.

Genskab WordPress fra en backup

Træerne vokser ikke ind i himlen, og BackWPup har også begrænsninger. Der findes fx ikke nogen indbygget restore-mulighed, så for hvis du en dag får brug for at genskabe en tidligere version af dit WordPressite er du nødt til at gøre det manuelt. Sitet WPbeginner har lavet en glimrende vejledning i, hvordan du genskaber WordPress fra en backup. Hvis du har lavet din backup vha. BackWPup skal du følge den manuelle procedure.

Læs min vejledning til UpdraftPlus, som er et andet godt og gratis backupplugin!

Posted in

Torben Heikel Vinther

Jeg ejer webbureauet Webfronten, hvor jeg udvikler websites, tilbyder vedligeholdelsesaftaler og deler ud af min viden og erfaring om WordPress.

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig Webfrontens nyhedsbrev og få viden om, hvordan du optimerer din forretning på internettet, samt tips til WordPress.